PRzedstawiam Pańśtwu scenariusz spotkania z Policjanetm i Policjantką przeprowadzony w grupie dzieci pięcio i sześcioletnich, mający na celu utrwalenie oraz zapoznanie dzieci z zasadami bezpieczenego poruszania się.
Temat : Konkurs pt. „
Chcemy lepiej niż rodzice chodzić pieszo przez ulicę”.
Cele ogólne:
-utrwalenie wyglądu i znaczenia poznanych znaków drogowych, kojarzenie ich z określoną sytuacją drogową.
-rozwijanie inwencji i pomysłowości podczas konstruowania gry.
-wdrażanie do zgodnego współdziałania.
-wdrażanie do przestrzegania ogólnych zasad bezpieczeństwa.
-poznanie i rozumienie funkcji krawężnika;
-ćwiczenia z ruchem prawostronnym;
-przechodzenie przez jezdnie w przeznaczonym do tego miejscu;
-poznanie roli policjanta w ruchu drogowym.
Cele operacyjne:
-dziecko wie, do czego służą pasy i sygnalizacja świetlna;
-potrafi powiązać kolory sygnalizacji świetlnej ze sposobem poruszania się pieszych; zna ogólne zasady ruchu pieszego;
-zna wybrane znaki drogowe.
Przebieg:
1.
Wybór jury- złożone z zaproszonych gości – policjant, policjantka;
2
.Ustalenie punktacji- za każdą dobrą odpowiedź jeden punkt- sygnalizowany w kolorze drużyny..
3.
Podział na dwie drużyny Piraci” – kolor czerwony, „Delfinki”- kolor zielony.
4.Punkty sygnalizowane kwiatkiem w kolorze drużyny.
Przykłady zadań:
1.
Rozwiąż zagadki.
Reprezentanci grup losowali po 3 koperty z treścią zagadek. Prowadząca konkurs nauczycielka odczytuje tekst, dzieci udzielają odpowiedzi.
2.
Ułóż puzzle.
Reprezentanci grup losują koperty, w których umieszczono znaki drogowe-puzzle.
Zadaniem przedstawicieli drużyn jest ułożenie na stoliku znaku drogowego i określenie jego znaczenia.
3.
Na drodze.
Zadaniem dzieci było ocenianie na podstawie obrazka sytuacyjnego wydarzenia na drodze i uzasadnienie wypowiedzi.
4.Wybierz znak.
Zadaniem drużyny jest słowna interpretacja znaczenia wylosowanego znaku drogowego, np. przejście dla pieszych, uwaga, dzieci itp.
5.
Tak czy nie- zabawa bez słow.
Zadaniem dzieci było udzielenie odpowiedzi poprzez podniesienie lizaka z napisem „tak” lub „nie” na podstawie wydarzenia przedstawionego na obrazku sytuacyjnym.
6.
Pojazdy.
Podział pojazdów na: lądowe, wodne, powietrzne. Segregacja ilustracji z pojazdami.
7
.Podsumowanie wyników , wręczenie nagród- książeczek do kolorowania. Wszystkie dzieci otrzymały słodycze.
8.Goście obejrzeli wystawę prac plastycznych, Wspólnie dokonali wyboru najciekawszych z nich. Najciekawsze zostały wyeksponowane na wystawie zorganizowanej w holu przedszkola.
9. Na zakończenie dzieci wręczyły gościom upominki w postaci laurek, kwiatków, a goście zaprosili nas na wycieczkę na Komendę Policji .
Zofia Pieleszko